dnes je 29.4.2024

Praktické informácie - Vestník verejného obstarávania
december 2021
PoUtStŠtPiSoNe
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
<november  január>
HLAVIČKA FORMULÁRA
Evidenčné číslo (značka) oznámenia (nezverejňuje sa): 6-OVO-straž_závody
Druh postupu: Užšia súťaž
ODDIEL I: VEREJNÝ OBSTARÁVATEĽ/OBSTARÁVATEĽ
NÁZOV, ADRESY A KONTAKTNÉ MIESTO (MIESTA)
Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky
Vnútroštátne identifikačné číslo: 30844363
Pražská 29, 81263 Bratislava - mestská časť Staré Mesto

Slovensko
Kontaktná osoba: Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky
Telefón: +421 257278257 Fax: +421 252496310
Email: marek.siranko@reserves.gov.sk
Webové sídlo (internetová adresa)
Hlavná adresa(URL): www.reserves.gov.sk
TYP OBSTARÁVACEJ INŠTITÚCIE
Druh verejného obstarávateľa: Verejný obstarávateľ (týka sa zákazky, na ktorú sa vzťahuje smernica 2004/18/ES)
ODDIEL II: PREDMET ZÁKAZKY
OPIS
Názov zákazky podľa verejného obstarávateľa/obstarávateľa
Stručný opis zákazky alebo nákupu (nákupov)
Predmetom zákazky je zabezpečenie strážnej služby podľa § 2 ods. 1 písm. a) zákona č. 473/2005 Z. z. o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o súkromnej bezpečnosti) a ďalších súvisiacich všeobecne záväzných právnych predpisov v závodoch verejného obstarávateľa. Verejný obstarávateľ v rámci strážnej služby požaduje: a)výkon strážnej služby v závodoch formou nepretržitej fyzickej ochrany závodov jednou osobou (nepretržitá 24 hodinová strážna služba denne), b)výkon strážnej služby obchôdzkami v stanovených intervaloch s určením pevných kontrolných bodov obchôdzky, c)výkon strážnej služby obsluhou a kontrolou prevádzky bezpečnostných a poplachových systémov (elektrické, elektronické, mechanické a ďalšie komponenty pevne zabudované), ktoré zabraňujú alebo signalizujú (obraz, zvuk, svetlo, a pod.) nepovolený vstup, vjazd, alebo iné nežiaduce vniknutie do chráneného objektu alebo na chránené miesto, alebo výjazd z neho, pričom ide o nasledovné bezpečnostné a poplachové systémy, ktoré sú inštalované v závodoch: integračný bezpečnostný systém C4, elektrická požiarna signalizácia DIGISYS 111, kamerový systém Avigilon, d)výkon strážnej služby inými technickými zariadeniami a prístrojmi za účelom plnenia úloh fyzickej ochrany (napr. snímač kontrolných bodov obchôdzky). Každého zamestnanca strážnej služby, ktorý bude vykonávať stráženie a ochranu objektov verejného obstarávateľa pomocou bezpečnostných a poplachových systémoch, uvedených v písm. c), zaučí, resp. oboznámi verejný obstarávateľ. Verejný obstarávateľ požaduje poskytovanie strážnej služby podľa zákona o súkromnej bezpečnosti a ďalších súvisiacich všeobecne záväzných právnych predpisov, ktoré sa vzťahujú na výkon strážnej služby a s ňou súvisiacich činností s odbornou starostlivosťou a v súlade so záujmami verejného obstarávateľa tak, aby nedochádzalo k akýmkoľvek škodám na stráženom majetku zo strany tretích osôb alebo z iných dôvodov.
Spoločný slovník obstarávania (CPV)
ODDIEL IV: POSTUP
DRUH POSTUPU
Druh postupu
Druh postupu: Užšia súťaž
ADMINISTRATÍVNE INFORMÁCIE
Referenčné číslo spisu pridelené verejným obstarávateľom/obstarávateľom
Dátum odoslania pôvodného oznámenia
(dd.mm.rrrr): 2021-09-17T00:00:00
ODDIEL VI: DOPLŇUJÚCE INFORMÁCIE
OZNÁMENIE ZAHŔŇA
INFORMÁCIE O NEÚPLNOM POSTUPE PRE PRIDELENIE OBSTARÁVANÍ
ĎALŠIE DODATOČNÉ INFORMÁCIE
Ďalšie doplňujúce informácie: Správa štátnych hmotných rezerv ako verejný obstarávateľ vyhlásil v súlade s § 126 a nasl. ZVO nadlimitnú zákazku na poskytnutie služby zadávanej postupom užšej súťaže v oblasti obrany a bezpečnosti na predmet obstarania Poskytovanie strážnej služby v závodoch Správy štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky zverejnenú v Úradnom vestníku EU dňa 22.09.2021 pod značkou 2021/S 184-480187 a vo Vestníku verejného obstarávania č. 217/2021 dňa 23.09.2021 pod značkou 43906-MUS. I.Osobné postavenie V zmysle Oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania verejný obstarávateľ okrem iného uviedol, že záujemca musí spĺňať podmienky účasti tykajúce sa osobného postavenia podľa § 32 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní a preukázať ich splnenie dokladmi podľa § 32 ods. 2, resp. ods. 4 a ods. 5 zákona o verejnom obstarávaní. Záujemca zapísaný do Zoznamu hospodárskych subjektov vedeného Úradom pre verejné obstarávanie môže doklady požadované na preukázanie splnenia podmienok účasti podľa § 32 ods. 1 písm. a) až f) zákona o verejnom obstarávaní nahradiť predložením informácie o jeho zapísaní do zoznamu hospodárskych subjektov, prípadne potvrdením o jeho zapísaní do zoznamu hospodárskych subjektov podľa § 152 zákona o verejnom obstarávaní. Verejný obstarávateľ uzná rovnocenný zápis alebo potvrdenie o zápise vydané príslušným orgánom iného členského štátu, ktorým záujemca preukazuje splnenie podmienok účasti vo verejnom obstarávaní. Verejný obstarávateľ musí prijať aj iný rovnocenný doklad predložený záujemcom. Verejný obstarávateľ je bez ohľadu na § 152 ods. 4 zákona o verejnom obstarávaní oprávnený od záujemcu dodatočne vyžiadať doklad podľa § 32 ods. 2 písm. b) a c) zákona o verejnom obstarávaní. Ak záujemca má sídlo, miesto podnikania alebo obvyklý pobyt mimo územia Slovenskej republiky a štát jeho sídla, miesta podnikania alebo obvyklého pobytu nevydáva niektoré z dokladov uvedených v § 32 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní alebo nevydáva ani rovnocenné doklady, možno ich nahradiť čestným vyhlásením podľa predpisov platných v štáte jeho sídla, miesta podnikania alebo obvyklého pobytu. Ak právo štátu záujemcu so sídlom, miestom podnikania alebo obvyklým pobytom mimo územia Slovenskej republiky neupravuje inštitút čestného vyhlásenia, môže ho nahradiť vyhlásením urobeným pred súdom, správnym orgánom, notárom, inou odbornou inštitúciou alebo obchodnou inštitúciou podľa predpisov platných v štáte sídla, miesta podnikania alebo obvyklého pobytu záujemcu. V prípade záujemcu, ktorého tvorí skupina dodávateľov zúčastnená vo verejnom obstarávaní, požaduje sa preukázanie splnenia podmienok účasti tykajúcich sa osobného postavenia za každého člena skupiny osobitne. Splnenie podmienky účasti podľa § 32 ods. 1 písm. e) zákona o verejnom obstarávaní preukazuje člen skupiny len vo vzťahu k tej časti predmetu zákazky, ktorú má zabezpečiť. Záujemca nie je povinný predkladať doklady podľa § 32 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní, ak verejný obstarávateľ je oprávnený použiť údaje z informačných systémov verejnej správy podľa osobitného predpisu (zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii)). Na základe uvedeného, záujemca so sídlom/miestom podnikania v Slovenskej republike, ktorého údaje sú vedené v informačných systémoch verejnej správy Slovenskej republiky, nie je povinný v zmysle § 32 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní predkladať verejnému obstarávateľovi doklady na preukázanie splnenia podmienok účasti podľa § 32 ods. 1 písm. a), b), c) a e) zákona o verejnom obstarávaní. Záujemca so sídlom/miestom podnikania v Slovenskej republike, a ktorého údaje sú vedené v informačných systémoch verejnej správy Slovenskej republiky, poskytne verejnému obstarávateľovi za účelom získania výpisu z registra trestov jeho štatutárneho orgánu, člena štatutárneho orgánu, člena dozorného orgánu, prokuristu nasledovné údaje: krstné meno, priezvisko, rodné priezvisko, rodné číslo, pohlavie, číslo OP alebo pasu, miesto a dátum narodenia, trvalé bydlisko, okres narodenia alebo štát, meno, priezvisko a rodné priezvisko matky, meno, priezvisko otca (vyplní Prílohu č. 8 dokumentu Doplňujúce informácie k oznámeniu o vyhlásení verejného obstarávania, ktorý je zverejnený v profile verejného obstarávateľa). Výpis/y z registra trestov však musí záujemca v žiadosti o účasť predložiť v prípade, ak záujemcom je právnická osoba so sídlom/miestom podnikania v Slovenskej republike, ktorej člen štatutárneho orgánu/člen dozorného orgánu alebo prokurista nie je občanom Slovenskej republiky. V prípade podmienky účasti podľa § 32 ods. 1 písm. e) zákona o verejnom obstarávaní, vyššie uvedené pravidlo platí pre hospodárske subjekty (záujemcov) taxatívne vymenované v § 2 ods. 2 zákona č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Podmienka možnosti získania dokladov podľa § 32 ods. 2 písm. a), b), c) a e) zákona o verejnom obstarávaní z informačných systémov verejnej správy sa netýka subjektov so sídlom alebo miestom podnikania mimo Slovenskej republiky. Ak ide o zákazku v oblasti obrany a bezpečnosti alebo koncesiu v oblasti obrany a bezpečnosti, verejný obstarávateľ vylúči uchádzača alebo záujemcu, o ktorom má preukázateľné informácie alebo údaje vrátane informácií alebo údajov pochádzajúcich z chránených zdrojov, že nie je natoľko spoľahlivý, aby sa vylúčili riziká spojené s ochranou bezpečnostných záujmov Slovenskej republiky. II.Technická spôsobilosť V zmysle Oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania verejný obstarávateľ okrem iného uviedol, že záujemca v súlade § 131 ods. 1 písm. k) zákona o verejnom obstarávaní predloží potvrdenie o priemyselnej bezpečnosti na stupeň utajenia "Vyhradené" na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami bez postúpenia v materiálnej podobe alebo elektronickej podobe vydaného podľa zákona č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon č. 215/2004"). Záujemca sa zaväzuje dodržiavať povinnosti na zabezpečenie bezpečnosti a ochrany utajovaných skutočností podľa zákona č. 215/2004. Plán ochrany ďalšieho dôležitého objektu (ĎDO) je v zmysle Zoznamu utajovaných skutočností Správy štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky zaradený pod bodom č. 18 a podlieha stupňu utajenia Vyhradené a Bezpečnostná dokumentácia fyzickej bezpečnosti a objektovej bezpečnosti objektov a chránených priestorov SŠHR SR je v zmysle Zoznamu utajovaných skutočností Správy štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky zaradená pod bodom č. 17 a podlieha stupňu utajenia Vyhradené. http://www.reserves.gov.sk/wp-content/uploads/2019/05/Zoznam-utajovan%C3%BDch-skuto%C4%8Dnost%C3%AD-S%C5%A0HR-SR.pdf Podľa § 131 ods. 1 písm. k) zákona o verejnom obstarávaní oprávnenie vydané príslušným orgánom členského štátu verejný obstarávateľ a obstarávateľ uznajú po predchádzajúcom overení platnosti oprávnenia podľa osobitného predpisu ak medzinárodná zmluva neustanovuje inak. Ďalej verejný obstarávateľ uviedol, že v prípade záujemcu, ktorého tvorí skupina dodávateľov zúčastnená na verejnom obstarávaní, požaduje sa preukázanie splnenia podmienok účasti týkajúcich sa technickej a odbornej spôsobilosti za všetkých členov skupiny spoločne. V prípade predloženia žiadosti o účasť skupinou dodávateľov podmienku účasti podľa § 131 ods. 1 písm. k) zákona o verejnom obstarávaní musí preukázať každý člen skupiny dodávateľov. Záujemca môže na preukázanie technickej spôsobilosti alebo odbornej spôsobilosti využiť technické a odborné kapacity inej osoby, bez ohľadu na ich právny vzťah. V takomto prípade musí záujemca verejnému obstarávateľovi preukázať, že pri plnení zmluvy bude skutočne používať kapacity osoby, ktorej spôsobilosť využíva na preukázanie technickej spôsobilosti alebo odbornej spôsobilosti. Túto skutočnosť preukáže uchádzač písomnou zmluvou uzavretou s osobou, ktorej technickými alebo odbornými kapacitami mieni preukázať svoju technickú alebo odbornú spôsobilosť. Z písomnej zmluvy musí vyplývať záväzok osoby, že poskytne svoje kapacity počas celého trvania zmluvného vzťahu. Z písomnej zmluvy musí vyplývať záväzok osoby, že poskytne svoje kapacity počas celého trvania zmluvného vzťahu. Osoba, ktorej kapacity majú byť použité na preukázanie technickej alebo odbornej spôsobilosti musí preukázať splnenie podmienok účasti týkajúce sa osobného postavenia a nesmú u nej existovať dôvody na vylúčenie podľa § 40 ods. 6 písm. a) až h) a ods. 7 zákona o verejnom obstarávaní; oprávnenie dodávať tovar, uskutočňovať stavebné práce alebo poskytovať službu preukazuje vo vzťahu k tej časti predmetu zákazky, na ktorú boli kapacity záujemcovi poskytnuté. Ak ide o požiadavku súvisiacu so vzdelaním, odbornou kvalifikáciou alebo relevantnými odbornými skúsenosťami (najmä § 34 ods. 1 písm. g) zákona o verejnom obstarávaní), záujemca môže využiť kapacity inej osoby len, ak táto bude reálne vykonávať služby, na ktoré sa kapacity vyžadujú. III.Rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie III.1. Rozhodnutie č. 3654-6000/2021-OD/9 zo dňa 31.08.2021 Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len úrad) ako ústredný orgán štátnej správy pre verejné obstarávanie podľa § 140 a orgán príslušný podľa § 147 písm. c), § 167 ods. 2 písm. b), § 169 ods. 1 písm. b) zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v konaní o preskúmanie úkonov kontrolovaného pred uzavretím zmluvy na základe podnetu verejného obstarávateľa Jadrová a vyraďovacia spoločnosť, a.s., Tomášikova 22, 821 02 Bratislava, IČO: 35946024 (ďalej len kontrolovaný) na výkon kontroly ním zadávanej nadlimitnej zákazky na poskytnutie služby na predmet Strážna služba postupom užšej súťaže, vyhlásenej zverejnením oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania pre zákazky obrany a bezpečnosti vo Vestníku verejného obstarávania č. 258/2020 z 8. 12. 2020 pod zn. 44484 MUS a v Úradnom vestníku EÚ č. 2020/S 238 zo 7. 12. 2020 pod zn. 589420 vydal podľa § 175 ods. 1 písm. b) zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov rozhodnutie č. č. 3654-6000/2021-OD/9 zo dňa 31.08.2021, ktoré nadobudlo právoplatnosť dňa 28.09.2021, ktorým nariadil kontrolovanému zrušiť použitý postup zadávania zákazky s názvom predmetu zákazky Strážna služba, ktorá bola vyhlásená zverejnením oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania pre zákazky obrany a bezpečnosti vo Vestníku verejného obstarávania č. 258/2020 z 8. 12. 2020 pod zn. 44484 MUS a v Úradnom vestníku EÚ č. 2020/S 238 zo 7. 12. 2020 pod zn. 589420, a to do 30 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti tohto rozhodnutia (ďalej len Rozhodnutie č. 1). Úrad v Rozhodnutí č. 1 zistil viaceré skutočnosti, ktoré mohli mať vplyv na výsledok verejného obstarávania, pričom verejný obstarávateľ vyberá v súvislosti s týmto zrušením len niektoré z nich. Dostatočná lehota na predloženie žiadosti o účasť Úrad v zmysle Rozhodnutia č. 1 zistil, že kontrolovaný, voči ktorému smerovalo Rozhodnutie č. 1 nezosúladil lehotu na predkladanie žiadostí o účasť s lehotou, v ktorej môže Národný bezpečnostný úrad rozhodnúť o bezpečnostnej previerke pre stupeň utajenia Vyhradené alebo Dôverné a to do štyroch mesiacov po podaní žiadosti. Úrad vyslovene uviedol, že z ustanovenia § 131 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní vyplýva, že sám zákon o verejnom obstarávaní umožňuje verejným obstarávateľom v prípade potreby preukázania oprávnenia oboznamovať sa s utajovanými skutočnosťami, poskytnúť záujemcom dodatočný čas na získanie takého oprávnenia, čo má svoje opodstatnenie práve na účely zabezpečenia účasti čo najširšieho okruhu hospodárskych subjektov vo verejnom obstarávaní, resp. potenciálnych dodávateľov, a teda eliminácie obmedzovania riadnej hospodárskej súťaže. Úrad ďalej uviedol, že: dotknuté podmienky účasti nie sú primerané vo vzťahu k predmetu zákazky, tak ako to vyžaduje ustanovenie § 132 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní, a teda sú stanovené v rozpore s princípom proporcionality. Uvedené podmienky účasti zároveň obmedzujú účasť potenciálnych záujemcov v predmetnej užšej súťaži, a tým aj diskriminujú tých potenciálnych záujemcov, ktorí nedisponovali platným osvedčením na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami v zmysle zákona o ochrane utajovaných skutočností v minimálnom stupni utajenia Dôverné za aspoň jedného pracovníka a platným potvrdením o priemyselnej bezpečnosti vydaným NBÚ podľa § 50 zákona o ochrane utajovaných skutočností v minimálnom rozsahu na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami v minimálnom stupni utajenia Dôverné už v lehote na predkladanie žiadostí o účasť, čím by síce v ich prípade bol z hľadiska technickej alebo odbornej spôsobilosti vytvorený predpoklad pre riadne plnenie predmetu obstarávanej zákazky, avšak kontrolovaným stanovené požiadavky by nepreukázali s poukazom na to, že vo vzťahu k predmetu zákazky ani z predloženej dokumentácie, ani z vyjadrení kontrolovaného za podpory stanoviska Úradu jadrového dozoru Slovenskej republiky nevyplývajú žiadne relevantné skutočnosti, ktoré by objektívne zakladali dôvod stanovenia takýchto požiadaviek a ktoré by odôvodňovali objektívnu potrebu kontrolovaného v rámci splnenia dotknutých podmienok účasti požadovať predloženie vyššie špecifikovaných dokladov a zároveň s poukazom na to, že vo väzbe na stanovenú lehotu na predloženie žiadosti o účasť títo potenciálni záujemcovia ani nemali možnosť získať potvrdenie o priemyselnej bezpečnosti v zmysle lehôt podľa zákona o ochrane utajovaných skutočností. Na základe všetkých vyššie uvedených skutočností úrad v Rozhodnutí č. 1 konštatoval, že kontrolovaný požiadavkou na predloženie platného potvrdenia o priemyselnej bezpečnosti vydaným NBÚ podľa § 50 zákona o ochrane utajovaných skutočností v minimálnom rozsahu na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami v rámci podmienky účasti týkajúcej sa technickej alebo odbornej spôsobilosti podľa § 131 ods. 1 písm. k) zákona o verejnom obstarávaní, postupoval v rozpore § 132 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní z dôvodu neprimeranosti daných požiadaviek, čím súčasne postupoval aj v rozpore s § 126 ods. 1 v nadväznosti na § 10 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní, a to princípom rovnakého zaobchádzania, nediskriminácie hospodárskych subjektov a princípom proporcionality, nakoľko obmedzil účasť v predmetnom verejnom obstarávaní potenciálnych záujemcov, ktorí v čase lehoty na predkladanie žiadosti o účasť nedisponovali vyššie špecifikovanými dokladmi, napriek tomu, že nie je vylúčené, že by vedeli kvalifikovane a odborne poskytnúť požadovaný predmet zákazky. Porušením základných princípov verejného obstarávania zo strany kontrolovaného mohlo dôjsť k obmedzeniu konkurencie a tým aj hospodárskej súťaže. Úrad v Rozhodnutí č. 1 konštatoval Uvedené porušenie zákona o verejnom obstarávaní mohlo mať vplyv na výsledok verejného obstarávania, nakoľko ak by boli podmienky účasti stanovené primerane, nediskriminačne a v súlade s princípom proporcionality a princípom rovnakého zaobchádzania, mohli by sa zúčastniť danej užšej súťaže aj takí záujemcovia, ktorí by boli spôsobilí a schopní poskytnúť strážnu službu, ktorá je predmetom obstarávanej zákazky, avšak konanie kontrolovaného im takúto účasť znemožnilo, a to i napriek tomu, že nie je preukázané, že vymedzená minimálna úroveň štandardov dotknutiach podmienok účasti zodpovedá druhu, rozsahu, zložitosti a charakteru (povahe) daného predmetu zákazky.. Skupina dodávateľov a technická alebo odborná spôsobilosť Úrad v súvislosti s Rozhodnutím č. 1 zistil, že je v rozpore s § 37 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní požadovať preukázanie splnenia podmienok účasti týkajúcich sa technickej a odbornej spôsobilosti v prípade predloženia žiadosti o účasť skupinou dodávateľov podľa § 131 ods. 1 písm. k) zákona o verejnom obstarávaní od každého člena skupiny dodávateľov. Úrad vyslovene uviedol, že ustanovenie § 37 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní umožňuje skupine dodávateľov preukázať splnenie podmienok účasti technickej spôsobilosti alebo odbornej spôsobilosti bez akejkoľvek výnimky spoločne, resp. kumulatívne, čím sa okruh hospodárskych subjektov, ktorí sú schopní preukázať požadovanú podmienku účasti rozšíri, nakoľko aj samotným účelom inštitútu skupiny dodávateľov je umožnenie spájania hospodárskych subjektov, ktoré samostatne podmienky účasti nespĺňajú, a to s cieľom zabezpečiť čo najširšiu hospodársku súťaž, pričom verejného obstarávania sa môžu zúčastniť aj skupiny dodávateľov, ktorých len jeden z členov spĺňa podmienku účasti technickej alebo odbornej spôsobilosti. Úrad v Rozhodnutí č. 1 konštatoval, že požiadavka stanovená kontrolovaným spočívajúca v predložení platného potvrdenia o priemyselnej bezpečnosti za každého člena skupiny dodávateľov osobitne, ktorou kontrolovaný poprel účel využitia zákonného inštitútu skupiny dodávateľov je v rozpore s § 37 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní, je spôsobilá odradiť od účasti potenciálnych záujemcov vo verejnom obstarávaní, čím nie je preukázané, že zo strany kontrolovaného došlo k zabezpečeniu riadnej hospodárskej súťaže. Úrad vo väzbe na vyššie uvedené skutočnosti v Rozhodnutí č. 1 konštatoval, že kontrolovaný mal umožniť záujemcom v pozícií skupiny dodávateľov v predmetnej užšej súťaži preukázať splnenie predmetnej podmienky účasti technickej alebo odbornej spôsobilosti podľa § 131 ods. 1 písm. k) zákona o verejnom obstarávaní spoločne, a teda spôsobom, aby hospodárskym subjektom bolo umožnené spojiť svoje kapacity pri preukazovaní splnenia danej podmienky účasti, a to v súlade s § 37 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní III.2. Rozhodnutie č. 1977-6000/2021-OD/11 zo dňa 18.10.2021 Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len úrad) ako ústredný orgán štátnej správy pre verejné obstarávanie podľa § 140 a orgán príslušný podľa § 147 písm. c), § 167 ods. 2 písm. b), § 169 ods. 3 písm. a) zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon o verejnom obstarávaní) v konaní o preskúmanie úkonov kontrolovaného po uzavretí zmluvy z vlastného podnetu úradu na výkon kontroly postupu verejného obstarávateľa Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky, Pražská 29, 812 63 Bratislava, IČO: 30844363 (ďalej len ,,kontrolovaný) pri zadávaní podlimitnej zákazky na poskytnutie služby na predmet ,,Poskytovanie strážnej služby v závodoch Správy štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky postupom užšej súťaže, vyhlásenej zverejnením oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania - obrana a bezpečnosť vo Vestníku verejného obstarávania č. 252/2020 z 30. 11. 2020 pod zn. 44024 MUS vydal podľa § 175 ods. 4 zákona o verejnom obstarávaní rozhodnutie č. 1977-6000/2021-OD/11 zo dňa 18.10.2021, ktoré nadobudlo právoplatnosť dňa 20.10.2021, v ktorom úrad rozhodol, že kontrolovaný svojím konaním porušil: 1. § 132 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní z dôvodu neprimeranosti požiadavky na preukázanie dispozície potvrdenia o priemyselnej bezpečnosti na stupeň utajenia ,,Vyhradené na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami vydaného podľa zákona č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v rámci podmienky účasti týkajúcej sa technickej alebo odbornej spôsobilosti podľa § 131 ods. 1 písm. k) zákona o verejnom obstarávaní, čím súčasne postupoval aj v rozpore s § 126 ods. 1 v nadväznosti na § 10 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní, a to princípom rovnakého zaobchádzania, nediskriminácie hospodárskych subjektov a princípom proporcionality, nakoľko obmedzil účasť v predmetnom verejnom obstarávaní potenciálnych záujemcov, ktorí v čase lehoty na predkladanie žiadostí o účasť nedisponovali vyššie špecifikovaným dokladom, napriek tomu, že nie je vylúčené, že by vedeli kvalifikovane a odborne poskytnúť požadovaný predmet zákazky, pričom toto porušenie mohlo mať vplyv na výsledok verejného obstarávania, 2. § 126 ods. 1 v nadväznosti na § 42 ods. 1 a zároveň § 10 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní, konkrétne princíp transparentnosti, keď v súťažných podkladoch, resp. v dokumentoch potrebných na vypracovanie ponuky nešpecifikoval, akému konkrétnemu stupňu náročnosti podľa prílohy č. 1 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonníka práce v znení neskorších predpisov sú priradené činnosti v rámci opisu predmetu zákazky, a to vo väzbe na mieru zložitosti, zodpovednosti a namáhavosti práce pre pracovníkov strážnej služby v požadovaných objektoch, a to v stave bezpečnosti a v stave mimo bezpečnosti, tzn. neopísal predmet uvedenej podlimitnej zákazky jednoznačne a úplne v dôsledku čoho sa v procese vyhodnocovania ponúk podľa § 53 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní stali ponuky uchádzačov z hľadiska splnenia všetkých požiadaviek na predmet Tento dokument má iba informatívny charakter. Nie je použiteľný pre právne účely. Dokument je vytlačený z portálu Úradu pre verejné obstarávanie. 2 zákazky nepreskúmateľné, pričom toto porušenie mohlo mať vplyv na výsledok verejného obstarávania(ďalej len Rozhodnutie č. 2). Úrad v Rozhodnutí č. 2 zistil viaceré skutočnosti, ktoré mohli mať vplyv na výsledok verejného obstarávania, pričom verejný obstarávateľ vyberá v súvislosti s týmto zrušením len relevantné porušenie. Dostatočná lehota na predloženie žiadosti o účasť Úrad v zmysle Rozhodnutia č. 2 zistil, že kontrolovaný, voči ktorému smerovalo Rozhodnutie č. 2 nezosúladil lehotu na predkladanie žiadostí o účasť s lehotou, v ktorej môže Národný bezpečnostný úrad rozhodnúť o bezpečnostnej previerke pre stupeň utajenia Vyhradené a to do štyroch mesiacov po podaní žiadosti. Úrad vyslovene uviedol, že z ustanovenia § 131 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní vyplýva, že sám zákon o verejnom obstarávaní umožňuje verejným obstarávateľom v prípade potreby preukázania oprávnenia oboznamovať sa s utajovanými skutočnosťami, poskytnúť záujemcom dodatočný čas na získanie takého oprávnenia, čo má svoje opodstatnenie práve na účely zabezpečenia účasti čo najširšieho okruhu hospodárskych subjektov vo verejnom obstarávaní, resp. potenciálnych dodávateľov, a teda eliminácie obmedzovania riadnej hospodárskej súťaže. Úrad ďalej uviedol, že: dotknuté podmienky účasti nie sú primerané vo vzťahu k predmetu zákazky, tak ako to vyžaduje ustanovenie § 132 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní, a teda sú stanovené v rozpore s princípom proporcionality. Uvedené podmienky účasti zároveň obmedzujú účasť potenciálnych záujemcov v predmetnej užšej súťaži, a tým aj diskriminujú tých potenciálnych záujemcov, ktorí nedisponovali potvrdením o priemyselnej bezpečnosti v minimálnom rozsahu na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami v minimálnom stupni utajenia Vyhradené už v lehote na predkladanie žiadostí o účasť. Úrad ďalej uviedol, že: Nakoľko sa potenciálni záujemcovia, ktorí nedisponovali potvrdením o priemyselnej bezpečnosti na stupeň utajenia Vyhradené na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami vydaného podľa zákona o ochrane utajovaných skutočností už v lehote na predkladanie žiadostí o účasť (napriek tomu, že by boli spôsobilí poskytnúť obstarávaný predmet zákazky v požadovanej kvalite a kvantite), nenachádzali v rovnakom postavení ako potenciálni záujemcovia, ktorí disponovali predmetným vyššie špecifikovaným dokladom, a teda nemali takú istú šancu pri predkladaní žiadostí o účasť, úrad konštatuje, že neboli v predmetnom prípade kontrolovaným vytvorené rovnaké podmienky pre hospodárske subjekty, a teda kontrolovaný v danom prípade porušil aj princíp rovnakého zaobchádzania. Na základe všetkých vyššie uvedených skutočností úrad v Rozhodnutí č. 2 konštatoval, že kontrolovaný požiadavkou na predloženie platného potvrdenia o priemyselnej bezpečnosti v rámci podmienky účasti týkajúcej sa technickej alebo odbornej spôsobilosti podľa § 131 ods. 1 písm. k) zákona o verejnom obstarávaní, postupoval v rozpore § 132 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní z dôvodu neprimeranosti daných požiadaviek, čím súčasne postupoval aj v rozpore s § 126 ods. 1 v nadväznosti na § 10 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní, a to princípom rovnakého zaobchádzania, nediskriminácie hospodárskych subjektov a princípom proporcionality, nakoľko obmedzil účasť v predmetnom verejnom obstarávaní potenciálnych záujemcov, ktorí v čase lehoty na predkladanie žiadosti o účasť nedisponovali vyššie špecifikovanými dokladmi, napriek tomu, že nie je vylúčené, že by vedeli kvalifikovane a odborne poskytnúť požadovaný predmet zákazky. Porušením základných princípov verejného obstarávania zo strany kontrolovaného mohlo dôjsť k obmedzeniu konkurencie a tým aj hospodárskej súťaže. IV.Záver Na základe vyššie uvedeného je zrejmé, že stanovenie požiadaviek na predmet zákazky, resp. podmienok účasti stanovených verejným obstarávateľom v Oznámení o vyhlásení verejného obstarávania nie je v súlade s rozhodovacou praxou úradu. V intenciách rozhodovacej praxe sa takto stanovené podmienky účasti verejným obstarávateľom javia ako s možným vplyvom na výsledok verejného obstarávania, čím priamo dochádza k dôvodom hodným osobitného zreteľa, pre ktoré nemožno od verejného obstarávateľa spravodlivo požadovať, aby vo verejnom obstarávaní pokračoval, najmä ak sa zistilo, že by v zmysle rozhodovacej praxe úradu mohlo dôjsť k porušeniu tohto zákona, ktoré má alebo by mohlo mať zásadný vplyv na výsledok verejného obstarávania. Verejný obstarávateľ najmä po oboznámení sa s odôvodneniami rozhodnutí špecifikovaných v bode III. tohto upovedomenia, ktoré nadobudli právoplatnosť po vyhlásení tejto zákazky je povinný na ne reflektovať, v dôsledku čoho je jedinými spravodlivým a transparentným úkonom zákazku zrušiť podľa § 57 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní. V súlade s § 57 ods. 4 zákona o verejnom obstarávaní verejný obstarávateľ oznamuje uchádzačom a záujemcom, že predmetné zadanie zákazky bude predmetom opätovného uverejnenia. Verejný obstarávateľ v súlade s § 57 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní informuje uchádzačov a záujemcov, že bude postupovať postupom verejnej súťaže podľa § 66 zákona o verejnom obstarávaní.
DÁTUM ODOSLANIA TOHTO OZNÁMENIA
z: 2021-12-08T00:00:00
Informácie, ktoré nie sú určené na zverejnenie (vyžiadanie podľa § 49 ods. 3 zákona č. 25/2006 Z. z.)
Predchádzajúce oznámenie týkajúce sa tejto zákazky odoslané:
od 1.7.2013
Predchádzajúce oznámenie týkajúceho sa tejto zákazky


Podcasty pre zákazníkov tohto portálu

Plán obnovy očami Lívie Vašákovej

Plán obnovy je v ostatnom období jednou z veľmi diskutovaných tém. Ako ho možno podnikateľmi reálne využívať? Čo znamená pre orgány verejnej...

Verejné obstarávanie v roku 2024

Oblasť verejného obstarávania si vyžaduje osobitnú pozornosť. Od 31.3.2024 nastávajú ďalšie zmeny v problematike verejného obstarávania. Aké...

Webináre formou otázok a odpovedí pre zákazníkov tohto portálu

Posledné novely zákona o verejnom obstarávaní

Lektor: Mgr. Ľubomír Kubička

Dátum: 29.4.2024

Čas konania: 14:00 - 15:00

Na tento webinár sa môžete zaregistrovať tu

Zmeny v zákone o verejnom obstarávaní

Lektor: JUDr. Marek Šmid, LLB.

Dátum: 14.6.2024

Čas konania: 11:00 - 12:00

Na tento webinár sa môžete zaregistrovať tu

Prihláste sa v prípade, že ste predplatiteľ portálu formou vyplnenia registračného formuláru.

Registrácia je záväzná!

Zoznam webinárov otázok a odpovedí a registračný formulár nájdete TU.

PRAKTICKÉ INFORMÁCIE
Najbližšia daňová povinnosť
30.4.2024 - Odvody

Ďalšie povinnosti pre tento deň...
Kurzy mien 26.4.2024
1 EUR1,07 USD (-0)
1 EUR0,86 GBP (-0)
1 EUR4,32 PLN (+0,01)
1 EUR25,16 CZK (+0,02)
Ďalšie meny
Sadzby NBS
Platné od 20.9.2023
Jednodňové refinančné operácie 4,75 %
Hlavné refinančné operácie 4,50 %
Jednodňové sterilizačné operácie 4,00 %
viac
Cestovné náhrady

Stravné v SR od 1.10.2023

Opatrenie č. 368/2023 Z. z. o sumách stravného

5 - 12 hodín

7,80 €

12 - 18 hodín

11,60 €

nad 18 hodín

17,40 €

Stravné v SR od 1.6.2023

Opatrenie č. 171/2023 Z. z. o sumách stravného

5 - 12 hodín 7,30 €
12 - 18 hodín 10,90 €
nad 18 hodín 16,40 €

 

ostatné
EDITOVATEĽNÉ TLAČIVÁ
VESTNÍKY MINISTERSTIEV
PREDPOVEĎ POČASIA